![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
ISTORICUL
LOCALITĂŢII VÂNĂTA, LOCALITATE
UNDE SE AFLĂ FERMA
S.C. HELIXPROD IMPEX S.R.L
Vedere din curtea fermei. In jur,
munţi cu aer curat, munţi încărcaţi de istorie!
VÂNĂTA, SATUL POPOSIRII SF. NICODIM IN ZONA TISMANA
Considerente
geologice, arheologice, antropologice, preistorice şi istorice.
La limita miocen/pliocen au loc mişcări attice, care duc la
ridicarea Carpaţilor iar în pliocen, la nivelul lacurilor pliocene
(panonic şi dacic) are loc tăierea platformei Gornoviţa
(700-800m) şi a carstoplenelor corespunzătoare.
Înălţarea generală din timpul mişcărilor
valahe, când lanţul dobândeşte înălţimea actuală, duce
la săparea în regim freatic a unor vaste reţele subterane care apar
astăzi ca peşteri. Zona carsturilor Tismanei oferea omului primitiv
adăposturi naturale, şi a fost în consecinţă, una dintre
primele zone locuite din România. Speologii care au cercetat zona afirmă
că pe aliniamentul Dobriţa - Runcu – Boroşteni – Topeşti -
Tismana - Sohodol - Padeş - Ponoare nu există peşteră accesibilă
şi cu un depozit sedimentar care să nu conţină URME DE
CULTURĂ UMANĂ dintr-una din perioadele istorice!
Iar descoperirea în partea
inferioară a coloanei stratigrafice a unor peşteri de la nord de
Vâlcele, spre Boroşteni, a unor unelte de cuarţit şi resturi
faunistice, atestă că aici sunt cele mai vechi locuiri musteriene de
pe teritoriul României (Peştera Vulpii şi Peştera Cioarei).
Alte dovezi ale valorii arheologice
de excepţie a zonei:
-
unelte din mezolitic, la Steiul Coziei. (Ion Conea);
- aşezare din epoca bronzului,
la nord de Topeşti (Enciclopedia arheologiei şi istoriei vechi a
României);
- loc amenajat („diz” + „meni”)
pentru întruniri legate de cultul mamei, în perioada precreştină, pe
Valea Tismanei (Nicolae Densuşianu) şi practici zalmoxiene la
Peştera Fuşteica (fustus=toiag).
Relicvele păstrate, legate de cultul şi mitologia getă,
altele ce ţin de obiceiurile locului, ni se par astăzi foarte
enigmatice dar la Tismana ele sunt prezente şi detectabile:
sărbătorile băbeşti, folclorul epic (balade, basme),
superstiţii, descântece, priveghiul, zorile şi cântatul
morţilor, memoria oieritului transhumant, tradiţia poetică
pastorală şi altele.
Nu întâmplător Sfântul Nicodim de la Tismana, găseşte
aici cel mai fertil teren pentru a pune bazele unui centru de mare valoare
spirituală: Mănăstirea Tismana.
Îmbinarea în zona Tismanei a vechii mitologii gete cu mitologia
românească din perioada creştină este evidentă.
Găsim în zonă divinităţi sincretice: Dumnezeu, Sfântul
Soare, Ursitoarele, Sânpetru, Sfânta Duminică Sfânta Miercuri, Sfânta
Vineri. Semizei: Triful, Zburătorul,
Luceafărul. Strămoşi arhetipali:
Moşii, Uriaşii, Moaşa. Personificări
calendaristico-meteorologice: Baba Dochia, Paparuda, Zorilă,
Moş Crivăţ. Zâne bune:
Sânziana, Piaza Bună. Zâne rele:
Rusaliile, Piaza Rea. Eroi arhertipali:
Iovan Iorgovan, Făt Frumos. Demoni:
Baba Hârca, Baba Cloanţa, Muma Pădurii, Joimăriţa, Moroiul,
Pricoliciul şi Dracul. Monştri:
Balaurul, Zmeul, Ghionoaia, Căpcăunul. Elemente:
apa vie, vâlvătaia. Obiecte şi plante
magice: ceasornicul casei, putregaiul, mătrăguna, iarba
fiarelor.
Creştinarea
Tismanei.
Prin secolul al IV-lea, după edictul de la Milan (313 DH.),
creştinii având asigurată libertatea, creştinismul se
îmbină de la sine (spontan) cu religia getă, dovadă fiind
simbolurile creştine apărute în interiorul Peşterii
Fuşteica, lângă peşterile de pe Valea Tismanei, Valea Pocruii
şi Steiul Coziei pe stâncile plaiurilor, la intersecţii de drumuri şi
poteci.
Creştinarea locurilor de cult
„păgâne” de pe Valea Tismanei, a avut ca rezultat înlocuirea cultului
mamei, semnalat de N. Densuşianu, cu cultul adorării Fecioarei Maria,
în cinstea ei construindu-se prima biserică creştină de lemn de
pe teritoriul României de azi. Se organizează primele bâlciuri ale
„Sântămăriei Mari” pe poiana de lângă pârâul Furniei,
amenajată cu „scăunele” din piatră.
Construindu-se biserica, s-a căutat să se păstreze
vechea denumire a locului Dizmeni – loc
întărit (diz) pentru reculegere şi rugăciune (meni) – şi
totodată s-au făcut noi amenajări, s-au adus
îmbunătăţiri celor existente.
Platoul de sub actuala mănăstire s-a întărit şi s-a
nivelat. S-a folosit lemnul de tis şi blocuri de sigă iar locul a
fost creştinat sub numele de Tismena, adică cetatea din tis (şi
sigă). Denumirea, va suferi apoi ultima o transformare fonetică,
Tismana, prin faptul că sistemul vocalic al românei s-a
îmbogăţit în vremea slavilor.
Tismana creştinată, capătând din ce în ce mai multă
importanţă, păstorii din împrejurimi sunt atraşi, nu numai
de vechea sărbătoare din mijlocul verii, ce se ţinea pe valea
răcoroasă a Tismanei dar şi de frumoasele slujbe creştine
ţinute de preoţi. Ei veneau la slujba de SFINŢIRE A APEI,
şi se întorceau acasă cu ceva de mare preţ: apă
sfinţită de la Tismana. Obiceiul datează din primele secole
creştine şi mulţi s-au creştinat cu apa Tismanei venind
aici de la mari distanţe, călare, în căruţe sau pe jos.
Vechea denumire a fost uitată iar radicalul „diz”, tot mai rar
folosit. Din toţi urmaşii tracilor, doar aromânii îl mai folosesc azi
în cuvântul dizmălare – a desface, a deşira.
Denumirea tracă nu s-a conservat, pentru că tradiţia
păstrează viu acest moment important al construcţiei bisericii
din lemn de tis. Lemn fasonat „cu mâna”, de unde şi implantarea în memoria
colectivă a denumirii TIS+MANA.
Valea Tismenii, vestit loc de pelerinaj creştin încă de la
primele nuclee prestatale, devine foarte importantă strategic în vremea
lui Litovoi.
In
căutarea locului sfânt de la Tismana
Orice legendă conţine un sâmbure de adevăr iar
căutarea „locului sfânt de la Tismana” de către Sf. Nicodim, are
şi ea un suport real având în vedere cele spuse mai sus. Poposirea lui
Nicodim în Groşani (vechea denumire a satului Vânăta) nu e deloc
inventată. Groşanii era o localitate de vechi păstori daci, unde
spre sfârşitul marilor migraţii ale asiaticilor se creau
condiţii şi pentru aşezarea acestor păstori în câmpii.
Ciobanii aşezaţi aici în vremea lui Litovoi şi coborâţi din
Dârmoxa, Gura Plaiului şi Ponor îşi întemeiaseră satul pe antica
arteră de circulaţie romană Seuca – Cetăţui. După
coborârea oilor de la munte, la mijlocul lui august, urcau pe Valea Tismanei
pentru ultima mare sărbătoare a anului bisericesc ce se termina la
sfârşitul acestei luni, în
septembrie începând alt an nou.
Nu este deci de mirare că Nicodim urcând, după „porunca
dumnezeiască” pe râul Tismana a rămas să înnopteze în
Groşani, ultimul mare sat înainte de a se avânta pe văile înguste
dintre munţi. Din Groşani se văd clar frumoasele calcare din
Steiul Coziei (vezi imaginea de la început de pagină) şi probabil
că de aceea a vrut să facă mănăstire acolo. Dar
legenda spune că de îndată ce un băiat Manu din Groşani, a
amintit de „locul cu multe ape” numit Pişetori, unde pierduse porcii,
Sfântul l-a şi rugat să-l ducă acolo, făcând mai întâi
bisericuţa din tis. Şi de la Manu şi lemnul de tis locul s-a
numit Tismana (varianta pictorului Ghiţă Barbu Bărbulescu)
Satul
Vânăta. Declin şi perspective noi.
Ce este însă cert, este ca satul Groşani (azi Vânăta) a
fost atestat de însuşi Mircea cel Bătrân într-un hrisov dat la 11 mai
1399. De atunci, acest sat va fi mereu menţionat în hrisoavele
domneşti. Fie de a li se cere sătenilor din Groşani să
păzească de hoţi, în folosul mânăstirii, dealul spre
actualul sat Hobiţa (numit la vremea aceea Ploştina
Drăgoeştilor) fie pentru diverse pricini legate de hotarul cu
Pesticevo (azi Peştişani). Au fost nenumărate abuzuri când
terenurile mânăstirii care erau date în arendă, au fost înglobate în
proprietăţile particulare.
Unele din aceste terenuri aparţinuseră într-adevăr
sătenilor din Groşani dar proprietarii lor, se împrumutaseră de
bani la mănăstire şi ne dându-i înapoi, terenurile au revenit
mănăstirii conform actului de împrumut încheiat.
Apoi, când ciuma care se abătu peste Europa, mai bine de două
secole înjumătăţind peste tot populaţia, ea se instală
şi în Groşani. Satul se găsea pe vechile artere de
circulaţie medievală care şerpuiau pe lângă cursurile de
apă Motru, Tismana, Jaleş şi Jiu unindu-se sub liziera
Carpaţilor Meridionali iar circulaţia intensă adusese ciuma în
Groşani. Boala se numea pe atunci „buba vânătă” iar după ce
locuitorii satului Groşani fură obligaţi să se mute, noul
amplasament al satului se numi Vânăta. Nu ştim unde a fost vechea
vatră a satului Groşani dar câteva indicii ne îndrumă spre locul
unde au fost îngropaţi cei bolnavi de „buba vânătă” şi
anume, Cioaca Popii. Aici fosforul corpurilor îngropate a ieşit de multe
ori la suprafaţă iar flacăra lui a aţâţat, în van, căutătorii
de comori.
Satul a fost mereu, până recent, un sat de ciobani. A fost un sat
cu familii bogate având peste 200 de oi uneori chiar 400 de oi. Treptat,
păturile de dimie, iţarii, flanelele şi ciorapii de lână au
fost înlocuite însă cu produsele textile ale noilor fabrici iar
creşterea oilor şi caprelor a devenit tot mai costisitoare.
Şi cu toate astea, dezvoltarea explozivă a mijloacelor de
transport actuale, a reţelelor globale de comunicare, a reţelei
Internet pentru care graniţele nu mai există, deschid noi perspective
satelor actuale.
Vânăta are toate perspectivele să renască dacă oamenii
săi gospodari, aşa cum îi cunoaştem dintotdeauna, se vor adapta
realităţilor şi îşi vor crea nu numai ferme de oi, capre,
porci şi vaci dar şi alte tipuri de ferme, aşa cum este Helixprod,
fermă de creştere a melcilor.
Asigurarea unei mase vegetale bogate, este una din
cheile bunei producţii de melci